Periodonitt / Pyrea

Periodontitt eller tannkjøttsbetennelse er en betennelse i tannens støttevev, tannkjøttet, benet og ligamentene som holder benet fast mot tannen. Bakteriene danner et lag på tennene, det er det vi kaller plakk eller bakteriebelegg. Siden bakteriene trives best mot tannkjøttet, legger belegget seg her. Det er en spalte mellom tannkjøttet og tannen, heretter kalt lomme, som inneholder en væske, gingival væske, denne væsken er mat for bakteriene. Bakteriebelegget som vokser seg ned i denne lommen vil gi en immunrespons som vil gradvis føre til en nedbrytning av tannens støttevev. Det kan resultere i tap av tenner.

Periodontitt må ikke forveksles med gingivitt som er en lokal, reversibel betennelse i tannkjøttet. Vi vet derimot at alle som utvikler periodontitt har først hatt en gingivitt. Derfor er det svært viktig med forebyggende behandling. Det er dermed ikke sagt at alle som har gingivitt vil utvikle periodontitt.

Ca. 50% av de over 40 år i Norge vil kunne utvikle periodontitt. Det er mange faktorer som bidrar til dette, arv, munnhygiene, tilstedeværelse av spesielt sykdomsfremkallende bakterier og røyking blant annet.

Periodontitt er en kronisk sykdom. Når man først har fått sykdommen, må man leve med den. Man kan tilstrebe å ha stabile perioder, med ingen videre nedbrytning av tannens støttevev. Dette krever et strengt hygiene regime hjemme og tett oppfølging hos tannlegen.

Mange faktorer kan påvirke videre forløp av sykdommen som røyking, alder, stress, sorgtilstand, medisinbruk og sykdommer som diabetes og artritt. Det er trolig fordi kroppens immunrespons også påvirkes av disse tilstandene.

Det er også mye forskning rundt sammenhengen mellom periodontitt og hjerte- og karsykdommer.

Les mer om det her :

Periodontitt og hjerte- og karsykdom | LHL

Melody har tatt en etterutdanning i periodontale Sykdommer, TSE kurs modul 10. 75 timer etterutdanning.

Les om rotfylling